logo

Metody zbierania danych o klientach

Istnieją jeszcze następujące, często stosowane metody zbierania danych o klientach:

Badania drogą pocztową. Kwestionariusze przesyłane pocztą to jeden z bezpośrednich sposobów zwracania się do potencjalnego klienta Jedną z jego złych stron jest rzadkość uzyskiwania odpowiedzi.

Kwestionariusze są często wyrzucane do kosza, zwłaszcza gdy nie ma bodźca mogącego wywołać odpowiedź (np. obietnica kuponu zniżkowego na pewne produkty). Korzystną cechą kwestionariuszy jest jednak to, że mogą one być tak dokładne jak życzy tego sobie producent. Ważne jest to, aby pytania były łatwe i bezpośrednie.Uzyskanie odpowiedzi jest bardziej prawdopodobne jeśli pytania mają formę prostego testu wyboru i nie jest wymagana odpowiedź pełnymi zdaniami.

Badania telefoniczne. Inną metodą pozyskiwania informacji jest bezpośrednia rozmowa z potencjalnym klientem Wybierając ten sposób należy być bardzo ostrożnym. Niektórzy ludzie nie lubią gdy ktoś ingeruje w ich prywatne życie. Należy zawsze wyrazić swoje podziękowanie za współpracę.

Wywiady bezpośrednie. Jeśli zastanawiasz się nad wprowadzeniem zmian w już istniejącym przedsiębiorstwie, porozmawiaj o tym ze swoimi klientami. Oni wiedzą najlepiej, co ich do twojej firmy przyciąga, a co chętnie by zmienili. Jeśli zakładasz nową firmę i nie masz swoich klientów – możesz porozmawiać z ludźmi mieszkającymi w sąsiedztwie twojego przyszłego sklepu. Skontaktuj się też z osobami, które dokonują zakupów w takim typie sklepów jaki planujesz otworzyć. 

Wywiady z pracownikami Jeśli myślisz o zmianach w swoim zakładzie, porozmawiaj o tym ze swoimi pracownikami. Oni mają najbliższy kontakt z klientami. Do ich uszu dochodzą zarówno pozytywne jak i negatywne komentarze, dlatego też mogą wyjść z inicjatywą pewnych pomocnych propozycji. Bardzo ważne jest to, aby podczas wywiadu z pracownikiem, klientem, konkurencją wyglądać schludnie, być uprzejmym i zachowywać się jak profesjonalista. Pytania powinny być bezpośrednie i dokładnie zaplanowane. Na pytanie „Czy wydaje ci się, że jest to dobry pomysł?” prawdopodobnie uzyskasz zachęcającą odpowiedź (będzie ona miła, ale nie pomocna). Pytanie „Czy przejechałbyś X km ażeby zapłacić X złotych za ten produkt?” jest bezpośrednie i wymaga bardziej szczerej odpowiedzi. Dobrym pomysłem jest też dostosowanie zasięgu badań do rynku, który będzie penetrowany. Jeśli kiedyś zamierzasz sprzedawać swój produkt na terenie całego kraju, użyj wszelkich sposobów by uzyskać wszelkie dane krajowe Z drugiej strony -jeśli twoje usługi będą ograniczone do najbliższego sąsiedztwa, przeprowadź badania tylko na tym terenie.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Cześć! Bardzo mi miło, że jesteś na moim blogu, znajdziesz tutaj informacje dotyczące finansów i rachunkowości. Prowadzenie bloga to jedna z moich pasji, dlatego staram się tu często coś nowego wrzucać! Mam nadzieję, że spodobają Ci się treści jakie tu zamieszczam i będziesz często do mnie zaglądał